فهرست:
شناسنامه
ماجرای بازی
بررسی محتوا و آثار بازی
کمی عمیق تر بیاندیشیم
بازی های جایگزین
کمی با بچه ها گپ بزنیم
خلاصه و نمودار
نام کامل: bowmasters
سال انتشار: 2016
توسعه دهنده: miniclip
سیستم عامل: android، ios، windows mobile
رده سنی:
در این بازی:
- قرار است تا شما کماندار باشید، نشانه بگیرید و به هدف بزنید.
- می توانید از بین شخصیت های بسیار متفاوت آن که مورد علاقه ی خود شما است را انتخاب کنید.
- هر شخصیت اسلحه ویژه خود را دارد. مثلا رابین هود صاحب تیروکمان است در حالی که ترامپ آجر پرت میکند.
- بازی دارای چند مدل مختلف برای بازی کردن است.
محیط بصری بازی بسیار کودکانه طراحی شده، رنگها شاد، تند و بدونطیف
[1] هستند و شخصیتها کارتونی اند.
از نکات مثبت بازی این است که شخص فهمی فیزیکی نسبت به مسئله ی پرتاب کردن یک شی پیدا میکند، مسئله ی اصلی بازی پرتاب یک شی است. این پرتاب با تنظیم زاویه و قدرت پرتاب و با توجه به فاصله ی شما و هدف اتفاق می افتد. علاوه بر این بازیکن می آموزد که وقتی چیزی پرتاب میشود چطور حرکت میکند،چون باید قدرت و حافظه و تناسب این دو را هم به خاطر بسپرد، می توان گفت که بازی بر حافظه ی او هم تاثیر مثبت گذاشته می شود.
با چند دور بازی کردن متوجه خواهیم شد که در این بازی هر چیزی از اره برقی تا دسته ی بازی، تا آجر، تا سگ، تا هندوانه و . ممکن است پرتاب شود. همانطور که قبل تر گفته شد هر شخصیت وسیله ی متناسبی با شخصیتش دارد که پرت میکند. دیدن این اتفاق ممکن است ناخودآگاه باعث یک نتیجه گیری نامناسب شود: مهم نیست چه کاری میکنی، هنگامی که عصبانی شدی، اولین چیزی که نزدیکت بود را پرتاب کن.
اتفاق وحشتناکی که حتی با یک بار بازی کردن هم تجربه می شود این است که خشونت با آن که با رنگهای بسیار کودکانه و به صورتی انیمیشنی و فانتزی نمایش داده شده اما در دفعات بسیار زیادی تکرار می شود؛ تصویر اول بازی که موقع بارگذاری
[2] دیده می شود، رابین هودی را نشان میدهد که دستش قطع شده، پیرمردی را میبینید که اره برقی دربدنش فرو رفته است، ه ای که دهانش خونی است، مردی که سرش بریده شده و همین طور این نمایش خشونت تا آنجا ادامه پیدا میکند که در بازی با هر ضربه ای که به حریف می زنید تکه ای از بدنش قطع میشود . در پایان هر دور بازی هم صدایی پخش می شود که از بازیکن می خواهد به حریف خود تیر خلاص بزند و کارش را تمام کند!!
شاید بگویید دیدن این همه خشونت آن هم در دنیای فانتزی نمی تواند بر واقعیت تاثیری داشته باشد، مثلا بچه ی من آنقدر قلب لطیفی دارد که دلش نمی آید حتی یک سوسک را له کند. اما چند نکته پنهان در این جا وجود دارد؛
- اول این که افراد با دیدن این حجم از خشونت آن هم به صورت مداوم و در چند بازی ،کمکم عادت میکنند تا در رسانه ها خشونت زیادی ببینند و این اتفاق را عادی تصور کنند.
- درباره نکته دوم بیایید یک کودک دبستانی را فرض کنیم، او به طور مداوم بازیها و فیلم هایی دیده که در آن ضرب و شتم صورت می گیرد و خود را برنده این دعواها تصور کرده است. حالا در مدرسه با هم کلاسیش دعوایش می شود، اول با خودش میگوید من حریفان قَدَری را در بازی شکست داده ام این همکلاسی خردسالم که چیزی نیست در نتیجه مقدار زیادی اعتماد به نفسی که شاید کاذب باشد شکل می گیرد که ممکن است با اولین مشت یا لگدی که بخورد به کلی از بین برود و به خود کم بینی مفرط تبدیل شود!
- در حین دعوا نیز ـ اگر بتواند بر حریق غالب شود ـ فکر میکند تا سر و صورت طرف مقابل را خونی نکند کافی نیست، در حالی که در دنیای واقعی شاید فقط یک مشت ضربه ی پرجراحتی باشد.
- از نکات عجیب دیگر درباره ی این بازی آن است که با توجه به خشونت بازی حتی در فروشگاه گوگل
[3] هم حداقل سن مجاز برای انجام این بازی دوازده سال دانسته شده است اما همانطور که قبلا گفته شد فضای ظاهری و دیداری بازی بسیار کودکانه است و در اولین برخورد مخاطبین زیر 9 سال را به خود جذب می کند،
- بازی بخاطر قتل به مخاطب خود امتیاز میدهد! با توجه به توانایی استدلال اندک مخاطب اصلی (بخاطر خردسالی) ممکن است در ضمیر ناخودآگاه وی به صورتی آهسته جای خوب و بد و شیوه ارزشگذاری ها تغییر کند.
- زمانی که یک تیر پرت میشود، صدای آن ابزار هم پخش میشود، مثلا اره برقی هنگام پرت شدن روشن است و ما این را از صدایش متوجه میشویم. این اتفاق ممکن است ذهن مخاطب کم سن و سال را به گونه ای شرطی کند که درسایر موارد ( مثلا در واقعیت یا یک فیلم یا بازی دیگر) نیز هنگام شنیدن صدای این ابزاها منتظر اتفاق بد یا خشونت آمیزی باشد.
- از آن جا که همه جور شخصیت (مرد، زن، تیپ دانشجو، شکارچی و غیره) ممکن است به عنوان دشمن روبه روی شما قرار گیرد، این بازی قوه تجربه شخصیت شناسی مخاطب را دچار دگرگونی می کند!
از اولین تصویر بازی که بارگذاری میشود، شما شاهد خشونتی هستید که به موازات موسیقی حماسی به قوه ی بینایی و شنوایی مخاطب توامان تحمیل میشود. این روند در حین بازی ادامه دارد. اگر تجربه ی این مسئله را داشته باشید که موسیقی را در حین سفر یا اتفاقی خاص گوش کرده باشید، پیش آمده که با شنیدن موسیقی در فضایی دیگر به یاد آن سفر یا اتفاق خاص افتادهاید. این پیوند و گره خوردگی در حین بازی بین خشونت و حماسه هم خواهد افتاد. حماسه مفهومی عمیقا مثبت است که ممکن است گاهی با خشونت هم همراه باشد اما این همیشگی نیست. ولی بازی ذهن مخاطب خود را نسبت به حماسه شرطی میکند تا هر وقت حماسه را دریافت به یاد خشونت بیفتد.
همینطور در حین بازی گاهی مسائلی که محتوای اغواگرانه دارند و از لحاظ جنسی محرکند مطرح میشود. در فرهنگ ایرانی مرسوم نیست که کودکان در سنین کم و قبل از بلوغ با مسائل جنسی برخورد داشته باشند.برجسته کردن اندامهای نه، یا رقص و پایکوبی ن پس از مرگ کنار سیاهپوست آمریکایی زمینه ی تحریک و کنجکاوی را برای مخاطب کم سن و سال میکند.
- Angry birds Rio
از مزایای این پیشنهاد نسبت به بازی bowmasters است.
- Tank star
بهتر است نگذاریم بچه های ما با این بازی آشنا شوند و آن را بازی کنند. اما اگر بچه ها درگیر این بازی شده بودند خوب است که حتما توضیحاتی را به آنها بدهیم.
- خوب است قبل و بعد از بازی به بچه ها یادآوری کنیم که خشونت عموما رفتار نامناسب و به دور از شان انسان است. عصبانیت حسی انسانی است که برای دفاع فرد از خود، خانواده و دیگر چیزهای مهم مثل وطن و حقیقت و عدالت در وجود ما انسانها قرار گرفته است.این عصبانیت باید مانند بقیه ی غرایز در کنترل آدم باشد.در غیر این صورت ممکن خسارتهایی به بار بیاورد.
- خوب است به بچه ها یادآوری کنیم که باید موضوعات را با گفت وگو، روش های مسالمت آمیز و . حل کرد و پرتاب کردن و پرخاشجویی راه حل مسایل زندگی نیست.
- خوب است از بچه ها بخواهیم بازیهای جایگزین دیگری که معرفی شد هاند را بازی کنند و در زمان استراحت کمتر آسیب ببیند، اگر بچه ها بدانند که ما واقعا به فکر محافظت از آنها هستیم، نه در فکر محدود کردن ایشان، بیشتر با ما همراه خواهند بود.
- در نهایت خوب است تا در حین بازی صدای دستگاه را ببندیم، همراهی صدا و تصویر باعث تاثیرات منفی مضاعفی میشوند که به راحتی میتوان با قطع کردن صدای دستگاه از این تاثیرات جلوگیری کرد.
جهانبینی |
|
مهارت ها |
تقویت فهم فیزیکی (فهم جسمی که پرتاب میشود و رابطه آن به زاویه و قدرت اولیه) حافظه (به خاطر سپردن اعداد) |
سبک زندگی |
ترویج خشونت به شکل فانتزی اما بسیار شدید مانند، قطع عضو، سربریدن و . |
آگاهی |
بر هم زدن نظام ارزشها و ضدارزشها (جایزه و امتیاز بابت قتل) |
تاثیر بر نگرش به خود |
بازی به دلیل تنوع در شخصیتها و سلاحها موجب تنوعطلب شدن بازیکن میشود |
ذائقه |
بازی به خاطر نشان دادن خشونت زیاد آستانه حساسیت را نسبت به خشونت بالا میبرد |
ارزش بازی کردن |
به دلیل خشونت زیاد در بازی و همچنین روند بازی [4] تکراری، خطی و غیرمتنوع ارزش بازی کرد ندارد. |
[1] flat
[2] Loading
[3] Google play
[4] Game play
درباره این سایت