talking tom gold run icon

فهرست:

شناسنامه

ماجرای بازی

بررسی محتوا و آثار بازی

کمی عمیق تر بیاندیشیم

بازی های جایگزین

کمی با بچه ها گپ بزنیم

خلاصه و نمودار

شناسنامه:

نام کامل: Angry birds Rio

سازندگان: Rovio Entertainment

سیستم‌عامل: Android, IOS, Microsoft Windows, Windows phone, Symbian, Mac OS, Black Berry, web OS

رده سنی: +4

ماجرای بازی

پرندگانی که به عنوان پرندگان خشمگین می‌شناسیم، به خوبی و خوشی در کنار تخم‌های خود مشغول زندگی هستند که ناگهان توسط یک پرنده شرور یده شده و به ریو، شهر مشهور کشور برزیل انتقال داده می‌شوند. پرندگان خشمگین وقتی خود را از قفس آزاد می‌کنند، متوجه می‌شوند آنجا پر از پرندگانی‌ست که در قفس‌اند. آنها بعد از آنکه سایر پرندگان را آزاد می‌کنند، راه برگشت به سرزمین خود را در پیش می‌گیرند و در این راه با میمون‌ها که نیروهای طوطی شرور هستند درگیر می‌شوند و در هر مرحله که در نقطه‌ای نام آشنا از ریو انجام می‌شود، تلاش می کنند که آنها را از سر راه بردارند. این مبارزه از طریق پرتاب کردن و کوبیدن خود به سازه‌های دشمنان صورت می‌گیرد و بازیکن عملا به صورت یک نیروی انتحاری برای مبارزه با دشمنان و برگشتن پیش فرزندان خود عمل می‌کند. اگر موفق شود، می‌شنود که اطرافیان شادی می‌کنند و اگر ببازد، مورد تمسخر دشمنان، که اینجا میمون‌ها و در سایر نسخه‌ها، خوک‌ها هستند، واقع می‌شود. انواع افکت‌های صوتی هنگام اجرای بازی، در کنار گرافیک زیبا و نماهای جذاب، باعث می‌شود بازی یک فضای زنده داشته باشد. در هر مبارزه بازیکن امکانات ویژه‌ای نیز دارد که البته می‌تواند از طریق پرداخت‌های درون برنامه‌ای آنها را خریداری کند.

بررسی محتوا و آثار بازی

روند بازی در سری بازی پرندگان خشمگین اینگونه است که باید با توجه به قابلیت پرنده‌ای که قرار است پرتاب شود، محل مناسب برخورد را محاسبه و از طریق یک کمان شلیک کنید. البته بهترین حالت این است که حساس‌ترین نقطه سازه را انتخاب کنید و سپس با شلیک یک پرنده، همه‌ی دشمنان را از سر راه بردارید. این گیم‌پلی، باعث می‌شود که درک فیزیکی بازیکن افزایش یابد و توان محاسباتی‌اش بهتر شود. همچنین اگر بازیکن سن کمی داشته باشد، از طریق این بازی با کیفیت میزان مقاومت اجسامی مانند شیشه، سنگ، چوب آشنا می‌شود.علاوه بر این، روند بازی بازیکن را به فکر کردن وادار میکند و این از جمله برتری‌های این بازی به نسبت سایر بازی‌هایی‌ست که صرفا از بازیکن می‌خواهند بدون فکر، یک کار را تکرار کنند. همچنین چون بازیکن باید کمترین پرنده را صرف هدف کند و به بهترین شکل از پرنده‌ی آماده پرتاب استفاده کند، باید حدی از تفکر استراتژیک را نیز داشته باشد و به یک راهبرد کارا بیندیشد.

یکی از جلوه‌های این بازی آن است که اگر بازیکن یک دور را ببازد، توسط دشمنان مورد تسمخر قرار می‌گیرد. از این رو حس انتقام‌جویی و تلافی کردن اندک اندک در بازیکن افزایش می‌یابد و او با خشم تمام، تلاش می‌کند شکست خود را جبران کند. تکرار این حس در کودکان که مانند لوحی سفید، آمادگی این را دارند تا هر چیزی را دریافت کنند، ممکن است باعث شود کودک هر وقت شکستی را تجربه کند، نه به خاطر جبران آن شکست و کسب موفقیت بلکه از سر حس تلافی‌جویانه و ی حس انتقام خود در راه کسب موفقیت و جبران شکست حرکت کند که این خود تبعاتی برای روحیه و روان فرزندمان دارد.

تکنیک‌های مختلف نه تنها تلاش می‌کند که ارزش تکرار بازی را بالا ببرد بلکه ظاهرا بیشتر به دنبال آن است که بازیکن به بازی وابسته شود. برای مثال با اجرا کردن هر روز بازی، پاداشی دریافت می‌کنید. طبیعی‌ست فرزند ما بخواهد حداقل روزی یکبار هم که شده، برای کسب آن پاداش روزانه، بازی را اجرا کند. یا اینکه در تکنیک دیگری، هر قسمت بازی چالش‌های جدایی مانند امتیازی عقابی دارد که باعث می‌شود شما بعد از انجام ماموریت به صورت معمولی، بخواهید بازی را با این حالت تکرار کنید و از این طریق ارزش تکرار بازی افزایش می‌یابد.

در بازی به صورت مکرر از شما درخواست می‌شود تا با تماشای تبلیغ پاداش بگیرید. این پاداش ممکن است سکه یا یک قدرت ویژه باشد. این تبلیغات، همه محصولات دیگر استودیو سازنده بازی هستند.در این تبلیغات بازیکن با انواع بازی‌های دیگر آشنا می‌شود و به آنها تمایل پیدا می‌کند. همچنین طبیعی‌ست که با دیدن کلیپ، حجم بیشتری از اینترنت شما به نسبت بازی معمول صرف می‌شود.

این بازی امکانات آنلاین سایر بازی‌ها مانند جدول رقابت، چت، تشکیل گروه و . را ندارد و این به خاطر آن است که در زمان انتشار بازی یعنی سال 2011 وجود چنین امکاناتی در بازی‌ها مرسوم نبود. اما در عین حال گرافیک، موسیقی و گیم‌پلی خوبی دارد و به همین خاطر این نسخه از بازی می‌تواند شروع خوبی برای ورود فرزندمان به دنیای بازی‌های دیجیتال باشد، چرا که خود را در رقابت با دیگران نمی‌بیند و قطع کردن بازی برایش راحت‌تر است و همچنین میل کمتری به استفاده از پرداخت‌های درون برنامه‌ای دارد. عدم وجود امکان‌های ارتباطاتی مثل چت‌روم نیز باعث می‌شود نگرانی‌هایی که در مورد ارتباط با افراد ناشناس و سوءاستفاده از فرزندمان یا سایر اشکال‌های امنیتی چت‌روم، وجود نداشته باشند.

این بازی، جزو بازی‌هایی‌ست که دارای زنجیره‌ی محصولات هستند و ماجراهای آن در گونه‌های مختلفی مثل انیمشین، عروسک و یا تصویر پس‌زمینه موبایل و رایانه پراکنده است. این موضوع باعث خواهد شد شئون مختلف زندگی روزمره فرزند ما درگیر این بازی و ماجراهای آنان شود.

کمی عمیق­ تر بیاندیشیم

بازی‌ها نیز مانند سایر رسانه‌ها دارای وابستگی ایدئولوژیک یا اقتصادی هستند و بازنمایی‌ها و تنظیم قواعد دنیای بازی معمولا بر اساس این وابستگی‌ها تعیین می‌شود. در سری بازی پرندگان خشمگین، شاخص‌ها و نمادهایی وجود دارند که نشان‌دهنده‌ی داشتن سویه‌های ایدئولوژیک و حتی برخی وابستگی‌های ی‌ست که چون اکثر آنها برای همه‌ی بازیکن های خردسال مستقیما ادراک نمیشود، از طرح آن خودداری کردیم اما به طور مشخص در دو نسخه‌ی angry birds2 و angry birds Fry Me To The Moon نمادهایی از امکان مقدس اسلامی و نمادهایی از کشور ایران وجود دارد که بازیکن باید آنها را تخریب کند. اینکه این ساختمان‌ها باید تخریب شوند، صرفا به معنی حمله به کشورمان یا اسلام نیست؛ بلکه به طور ناخوداگاه تمامی صفت‌هایی که بازی برای وصف دشمن به کار می‌برد، از جمله ، بی‌رحم یا بی‌ادب، به ساکنان آن ساختمان‌ها که مسلمانان یا ایرانی‌ها باشند نیز نسبت داده می‌شود.

بازی­های جای­گزین

در میان نسخههای مختلف این بازی، با توجه به نکاتی که در بخش قبل به آن اشاره شد، همین نسخه (Angry birds Rio) مناسبتر از دیگر نسخه‌ها تشخیص داده شده است.

کمی با بچه­ ها گپ بزنیم

از آنجایی که وجوه سرگرم‌کننده این بازی بر سایر ویژگی‌های آن غلبه دارد، خوب است در مورد جایگاه بازی و سرگرمی در زندگی با فرزندمان صحبت کنیم؛ سرگرمی یک بخش مهم اما مختصر از زندگی‌ست که برای کسب نشاط و شادابی انجام می‌دهیم تا برای انجام وظایفمان آماده شویم. بنابراین انجام این سرگرمی نباید خودش برای ما به یک "کار" تبدیل شود. سرگرمی نباید باعث شود از موضوعات مهم‌تر غفلت کنیم.

همچنین چنانچه علائم ناراحتی و خشم ناشی از باخت در بازی را در فرزندمان ببینیم، خوب است متناوبا به وی یادآوری کنیم که اینبازی تنها یک سرگرمی‌ست و نباید بتواند به شما آسیب بزند. ما بازی می‌کنم تا لذت ببریم و لازم نیست کینه چند میمون خیالی را به دل بگیریم!

نمودار و خلاصه

شاخص

توضیحات

اعتقادات و جهان‌بینی

*برای رسیدن به هدف می­توان از تخریب به عنوان وسیله استفاده کرد.

*القای وجود یک "دیگری" در برابر "خودی"ها که این دیگری ارزشی جز مُردن ندارد!

مهارت‌ها

افزایش توانایی تفکر استراتژیک- افزایش درک فیزیکی

نگرش بر خود

-

ذائقه

خشمگین بودن لازمه‌ی دفاع و مبارزه با دشمن است.

ارزش بازی کردن

به شرطی که در مورد ویژگی‌هایی مثل حس انتقام با فرزندمان صحبت کنیم، ارزش بالایی دارد.


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها