بسم الله الرحمن الرحیم
نام کامل: Clash Royale
سال انتشار: 2 مارس 2016
توسعهدهنده: Super cell
سیستمعامل:Android, IOS
رده سنی:
صدای تشویق مردم از هنگامی که وارد استادیوم و صحنهی نبرد میشویم شنیده میشود. با توجه به فضای دیداری بازی ما را به یاد شوالیهها میاندازد. سه قلعه که باید با مدیریت و چینش استراتژی و انتخاب کارت مناسب از آنها محافظت کنیم، که قلعههای ما هستند و آبی. و سه قلعهی قرمز که باید به آنها حمله کنیم و خرابشان کنیم. کلی کارت مختلف که باید آنها را باز کنیم. بچه اژدها، اسکلت غولپیکر، سنگ قبر و . . هر کدام از کارتها در میدان نبرد ظاهر و ویژگیهای خاص خود را دارند.
رقابت آنلاین تک به تک یا دو به دو، خرید سکه، الماس (Gem)، ارتقا کارت و . بخشهای مختلف بازی هستند.
از نکات مثبت بازی در رقابت دو به دو این است که باید دو نفر با هم همکاری کنند تا برنده رقابت شوند. همینطور وقتی قبیلهای تشکیل داده شده، ممکن است یکی از اعضا تقاضای حمایت شدن را به وسیلهی کارتی داشته باشد. اگر کس دیگری از اعضای قبیله کارت را اهدا کند
[1] بازی او را تشویق میکند.
جا دارد حالا که صحبت از کارت شد، بگوییم که مدیریت این کارتها چه هنگام ارتقا و چه هنگام انتخاب درصحنهی نبرد باعث تقویت توان محاسبه میشود، چرا که فرد با محاسبهی هزینه و فایده و انتخاب و دیدن نتایج انتخاب میتواند کسب تجربه کند.
شاید بتوان گفت یکی از عوامل مشهور و پردانلود شدن بازی جذابیت و زیبایی شخصیتها و حرکات ایشان است، همه چیز بامزه و با نمک است. همینطور سطح خشونت بازی بسیار کم است. در بازی از خون اثری نیست و زد و خوردها هم آنقدر دورند که تقریبا مورد توجه قرار نمیگیرند.
از نکات جالب بازی بخش TV Royal است که شما در آن جا میتوانید با دیدن مبارزهی دیگران کسب تجربه کنید و استراتژیهای مختلف را ببینید و از آنها یادبگیرید! مسئلهی مهم این بخش آموختن از دیگران و کسب بجربه است.
مسئلهای که شاید هم بامزه باشد و هم تعجببرانگیز و فقط هم به کلش محدود نمیشود، ردپای سحر و جادو در بازیهاست، در حالی که ردپای خدا حس نمیشود، گاهی جادو بر همهی مخلوقات برتری دارد.
دیگر این که در بازی تقریبا همهچیز را میتوان خرید. یا الماس بده و صندوق را باز کن یا صبر کن، آن هم سه ساعت . .یا پول واقعی بده، الماس بخر و شکلکهای جدید، کارتهای جدید و . باز کن یا با صرف مقدار خیلی زیادی از زمان به سختی یکی از انها را به دست آور. بازی همواره بازیکن را در موقعیتی قرار میدهد که مجبور باشد بین صبر و پول دادن یکی را انتخاب کند. گویا میخواهد بگوید که زمان و پول برابرند.
در آخر بدنیست اشاره کنیم به این که اگر چه خشونت بازی بسیار لطیف و کم است اما حد کمی از به مبارزه طلبیدن و تقویت رقابتطلبی و تحریک خشم در بازی دیده میشود. و این شاید بچهها را کمی بیشتر خشونتجو کند.
از بچهای بپرسید اگر بتمن و رستم با هم بجنگند، کدام پیروز میشود؟! بچه که تا به حال فیلمها و پویانماییهای بتمن را دیده، بازیهایش را انجام داده و شاید حتی کمیکهایش را خوانده در حالی که شاید یکی دوباری اسم فردوسی، شاهنامه و رستم را آن هم احتمالا در کلاس درس شنیده باشد به شما توضیح خواهد داد که بتموبیل (ماشین بتمن) چقدر احتمالا از اسب رستم سریعتر است و بتمن فلان لباس و زره را دارد. و بچه شاید اصلا نداند که رخش خودش وقتی رستم خواب بوده اژدهایی کشته، خود رستم چه جانفشانیها برای مردم و کشورش کرده، از هفتخوان گذشته و . اگر بخواهم سر اصل مطلب برویم باید بگوییم: با این روش ما خیلی زود خود را فراموش خواهیم کرد، یادمان خواهد رفت که، که بودیم. بتمن با این که ابرقهرمانی است که کارهای خوب میکند اما نهایتا یک ایدهآل غربی است برای دنیای مدرن، مگر ایدهآلهای ما چه کاستیهایی داشتند که باید به سراغ ایدهآلهای غربی برویم؟
خوب است حواس ما به این نکته باشد که بازی امکان چت دارد و هر کسی که در قبیله باشد میتواند با دیگران چت کند، شماره رد و بدل کند، با موضوعاتی آشنا شود که تا به حال آشنا نبوده، قرار بگذارد و . این به این معنی نیست که جلوی بچهها را بگیریم که کلا بازی نکنند، بلکه میتوانیم با هم بازی کنیم یا لااقل با ایشان قبل از بازی صحبت کنیم که به کسی اطلاعات شخصیشان را ندهند، یا توضیح دهیم که آدمها ممکن است در فضای اینترنت هویتی داشته باشند که با هویت آنها در دنیای واقعی متفاوت است. اما راهحل نهایی همراهی با بچهها در محیط بازی است، همانطور که دست آنها را در خیابان رها نمیکنیم، در دنیای مجازی هم نباید بچهها در محیطهای ناشناخته تنها گشت و گذار کنند.
مورد بعدی که حایز اهمیت است: در بازی شما میتوانید پول واقعی خرج کنید و پول مجازی خریداری کنید. خوب است به بچهها توضیح دهید که هدف بازی از این کار چیست است و هدف آنها از بازی کردن چیست . بچهها متوجه خواهند شد و با شما همراهی خواهند کرد.
بازی بسیار علاقهمند است که بازیکن را به سوی بازی برگرداند. به همین دلیل هشدارهایی
[2] میفرستند تا مثلا بگوید که صندوقهایت بازشدهاند و بازیکن وقتی بازی را باز میکند که داخل صندوقها را ببیند، یک دست بازی هم خواهد کرد که جای صندوق پر شود، نرخ بازگشت بالای به بازی خطرناک است، اولین مسئلهاش این است که بازی بخشی از زندگی و دغدغهی فرد خواهد شد و شخص نمیتواند از آن دل بکند و تمرکزش در همهی حالات مثلا پیش صندوقهاست، دومین مسئله صرف زمان زیاد برای بازی است. که چون این صرف زمان خُرد خرد و کوچک کوچک است ممکن است دیده نشود اما موثر خواهد بود.
جهانبینی |
|
مهارتها |
تقویت قوهی محاسبه |
سبک زندگی |
ترویج باور به وجود موجودات خیالی، دنیای مردگان به سبک غربی |
آگاهی |
|
تاثیر بر نگرش به خود |
تقویت جایگاه شانس و پول در پیشرفت فرد |
ذائقه |
افزایش مقدار رقابتطلبی و تحریک خشونت |
ارزش بازیکردن |
دارد. به عنوان یک بازی سرگرمکننده با مراقبت والدین |
[1] Donate
[2] Push notification
درباره این سایت